(Regulamin wprowadzony Zarządzeniem nr 36/2021 Rektora PWSZ w Tarnowie z dn. 24 maja 2021 r.)
§ 1
- Regulamin określa zasady i tryb podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników PWSZ w Tarnowie.
- W każdym roku kalendarzowym tworzony jest w budżecie Uczelni fundusz przeznaczony na dofinansowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.
- Rektor może zawiesić dofinansowanie ze względu na wyczerpanie środków.
- W sytuacji zawieszenia dofinansowania ze względu na wyczerpanie środków, wnioski pracowników, którzy nie otrzymali w danym roku dofinansowania, a spełniają wymogi, żeby je otrzymać będą rozpatrywane w przyszłym roku kalendarzowym w pierwszej kolejności.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych może odbywać się poprzez uczestnictwo m.in. w:
a) studiach podyplomowych,
b) szkoleniach,
c) kursach,
d) studiach wyższych,
e) warsztatach,
f) seminariach,
g) egzaminach umożliwiających uzyskanie dokumentów potwierdzających umiejętności, kompetencje lub uprawnienia zawodowe. - Katalog form wskazanych w ust. 5 jest katalogiem otwartym.
- Uczelnia może z własnej inicjatywy skierować pracownika do udziału w szkoleniu organizowanym przez podmioty zewnętrzne, finansując w całości koszty z tym związane.
§ 2
- Wnioski o przyznanie środków na finansowanie kosztów na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników przyjmowane są przez cały rok kalendarzowy (załącznik nr 1) w Sekretariacie Prorektora ds. Nauki i Rozwoju.
- Zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego wniosek wraz z adnotacją Działu Spraw Osobowych o braku przeciwwskazań formalno-prawnych do starania się o przyznanie środków należy złożyć w Sekretariacie Prorektora ds. Nauki i Rozwoju, który następnie jest przekazywany do Rektoratu.
- Każdy wniosek zostaje wprowadzony do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez Sekretariat Prorektora ds. Nauki i Rozwoju.
- Decyzję w sprawie wyrażenia zgody na dofinansowanie dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych w formach określonych par. 1 ust. 5 wyraża Prorektor ds. Nauki i Rozwoju.
§ 3
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych powinno łączyć się z zakresem obowiązków danego pracownika. Wiedza zdobyta w wyniku podnoszenia kwalifikacji, powinna być niezbędna lub co najmniej przydatna na zajmowanym przez pracownika stanowisku.
- Prorektor podejmując decyzję o wyrażeniu zgody na podnoszenie kwalifikacji przez pracownika bierze pod uwagę:
a) jakość świadczonej pracy;
b) potrzeby jednostki organizacyjnej pracownika;
c) dotychczasowe kwalifikacje pracownika;
d) możliwości finansowe Uczelni. - Uzyskanie przez pracownika zgody na podnoszenie kwalifikacji wymaga spełnienia następujących warunków:
a) zatrudnienia w wymiarze minimum 1/2 etatu na czas nieokreślony;
b) stażu pracy – minimum 1 rok;
c) zakresu podnoszonych kompetencji w formach określonych w § 1 ust. 5 powinien być zgodny z zadaniami określonymi w zakresie czynności pracownika – w uzasadnionych przypadkach Prorektor może zadecydować inaczej;
d) otrzymania pozytywnej opinii od bezpośredniego przełożonego pracownika o celowości podnoszenia kwalifikacji zawodowych w tej formie.
§ 4
- Pracownik składa zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego wniosek w Sekretariacie Prorektora ds. Nauki i Rozwoju.
- Do wniosku powinny być dołączone:
a) oferta organizatora zawierająca program wybranej formy podnoszenia kwalifikacji;
b) informacja o rodzaju i wysokości opłat. - Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone na pokrycie kosztów dotyczących m.in.:
a) opłaty za studia,
b) opłaty rekrutacyjnej,
c) przejazdu,
d) delegacji,
e) noclegu.
§ 5
- Decyzja dotycząca wniosku jest przekazywana telefonicznie lub e-mailowo przez Sekretariat Prorektora ds. Nauki i Rozwoju na numer telefonu/adres e-mailowy wskazany przez wnioskodawcę we wniosku.
- Oryginał wniosku zostaje przekazany wnioskodawcy i stanowi podstawę do rozliczenia finansowego.
- W zależności od formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych zostanie podpisana umowa z pracownikiem, która określa wzajemne prawa i obowiązki Uczelni i pracownika podnoszącego kwalifikacje zawodowe. Decyzję o podpisaniu umowy podejmuje Rektor w porozumieniu z Prorektorem ds. Nauki i Rozwoju. Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do regulaminu.
- Egzemplarz podpisanej umowy, o której mowa w ust. 3 przekazywany jest do Działu Spraw Osobowych.
§ 6
- Otrzymane dofinansowanie należy rozliczyć zgodnie z procedurami, które obowiązują w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.
- Wnioskodawca, który otrzymał dofinansowanie odpowiada za dostarczenie odpowiednich dokumentów koniecznych do dokonania rozliczenia (wykaz dokumentów potrzebnych do rozliczenia zostanie uszczegółowiony w umowie z danym pracownikiem).
- Pracownik, który nie ukończył dofinasowanej formy podnoszenia kwalifikacji z przyczyn od siebie zależnych, nie może składać wniosku przez rok, licząc od daty złożenia wniosku (z wyłączeniem kursów/szkoleń obowiązkowych) oraz dokonuje zwrotu wykorzystanego dofinansowania.
- Zwrot dofinansowania następuje na zasadach określonych w umowie zawartej z pracownikiem.
§ 7
- Pracownik, który otrzymuje dofinansowanie jest zobowiązany:
a) do podpisania umowy z Pracodawcą, która stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu;
b) do niezwłocznego przekazania faktury dotyczącej odpłatności za podnoszenie kwalifikacji do Kwestury Uczelni;
c) dostarczenia dokumentów potwierdzających podniesienie kwalifikacji do Działu Spraw Osobowych celem umieszczenia ich w aktach osobowych pracownika.
Załączniki
- Załącznik 1 – wzór wniosku (PDF 41 KB)
- Załącznik 2 – wzór umowy (PDF 47 KB)