Regulamin wprowadzony Zarządzeniem nr 133/2025 Rektora Akademii Tarnowskiej z dnia 11 grudnia 2024 roku
I. Zasady ogólne
§ 1
- O dofinansowanie wewnętrznych projektów naukowych, obejmujących badania naukowe i twórczość artystyczną, zwanych dalej ‘projektami’, mogą ubiegać się pracownicy Akademii Tarnowskiej zatrudnieni w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, dla których AT jest podstawowym miejscem pracy lub jedynym pracodawcą wchodzącym w skład instytucji tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki i którzy w dniu składania wniosku nie kierują innymi wewnętrznymi projektami naukowymi dofinansowanymi przez AT.
- W przypadku, gdy pracownik ubiegający się o dofinansowanie jest zatrudniony na czas określony, termin zakończenia realizacji projektu musi nastąpić nie później niż 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania umowy.
- Fundusze przyznawane są na okres jednego roku kalendarzowego i mogą zostać wydatkowane do końca roku, w którym zostały przyznane. Decyzje w sprawie okresu finansowania przekraczającego rok kalendarzowy podejmuje Komisja Konkursowa.
- Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych).
- Łączna kwota przeznaczona na realizację projektów jest corocznie ustalana przez Rektora w drodze zarządzenia, w zależności od możliwości finansowych Uczelni.
- Rektor ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie na dany rok w formie zarządzenia, określając terminy jego rozpoczęcia i zakończenia.
§ 2
- Środki przyznane na realizację projektów mogą być przeznaczone na:
1) zakup aparatury;
2) zakup drobnego sprzętu;
3) zakup materiałów zużywalnych, niezbędnych do prowadzenia badań;
4) pokrywanie kosztów usług obcych, jeśli nie będą one mogły zostać zrealizowane w ramach Uczelni;
5) zakup licencji na oprogramowanie;
6) pokrycie kosztów wyjazdów terenowych. - Przyznane środki muszą być wydatkowane nie później niż do dnia zakończenia projektu.
- Środki przyznane na realizację projektów nie mogą być przeznaczone na wynagrodzenia dla pracowników Uczelni oraz członków zespołu badawczego, w tym również wypłacanych w sposób pośredni na rzecz podmiotów powiązanych.
II. Kryteria przydziału środków
§ 3
- Wniosek, którego wzór określa załącznik nr 1 do Regulaminu, należy złożyć w terminie określonym w zarządzeniu Rektora, o którym mowa w § 1 ust. 6:
1) w formie papierowej – w jednym egzemplarzu w Dziale Badań Naukowych;
2) w formie elektronicznej (doc, docx, pdf) – przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl;
z zastrzeżeniem, że obydwie formy powinny być zgodne.
- Złożenie wniosku jest warunkowane uzyskaniem pozytywnej opinii dziekana właściwego wydziału.
- Wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć do wniosku oświadczenie, o otrzymanym lub planowanym wparciu, w tym finansowym, podmiotu zewnętrznego oraz przedstawić zakres zadań przez niego wspieranych.
- Wnioski projektowe ocenia Komisja Konkursowa, w skład której wchodzą: Prorektor ds. Nauki i Rozwoju, Pełnomocnik Rektora ds. Ewaluacji Nauki, trzech przedstawicieli Komisji ds. Działalności Naukowej AT wskazanych przez jej przewodniczącego z zastrzeżeniem, że osoby te nie są członkami Komisji Konkursowej z tytułu pełnionych funkcji.
- Członkiem Komisji Konkursowej nie może być wnioskodawca ubiegający się o przyznanie dofinansowania projektu lub będący wykonawcą w projekcie.
- Ocena wniosków jest dokonywana w terminie jednego miesiąca od daty zakończenia ich naboru.
- Komisja może zdecydować o powołaniu recenzentów spośród pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, celem dodatkowego zaopiniowania wniosków. Powołany recenzent może uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Konkursowej z głosem doradczym.
- Decyzje o przyznaniu punktacji zapadają bezwzględną większością głosów.
- Komisja opracowuje rekomendacje dotyczące dofinansowania projektów ocenionych najwyżej, aż do wyczerpania środków określonych zgodnie z § 1 ust. 5, z uwzględnieniem limitu określonego w § 1 ust. 4.
- Komisja Konkursowa może zaproponować dofinansowanie projektu w kwocie niższej niż wnioskowana.
- Decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje Rektor.
- O wynikach konkursu wnioskodawcy są powiadamiani pisemnie.
- Wnioskodawca, w szczególności w przypadku obniżenia kwoty wnioskowanego dofinansowania, może zrezygnować z realizacji projektu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 12. W takiej sytuacji, Rektor może zdecydować o przyznaniu dofinansowania najlepiej ocenionemu projektowi, który nie otrzymał dofinansowania.
- Przyznane środki na realizację projektu mogą zostać wydatkowane zgodnie z zasadami finansowania w Akademii Tarnowskiej.
- Wnioskodawca, który otrzymał dofinansowanie jest zobligowany do podpisania umowy, której wzór określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
- Informacja o przyznaniu dofinansowania jest ogłaszana na stronie internetowej Działu Badań Naukowych Akademii Tarnowskiej.
§ 4
- Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
1) cel badań;
2) uzasadnienie celowości podjętych badań;
3) opis sposobu wykonania badań;
4) przewidywany wpływ wyników na dziedzinę naukową oraz znaczenie uzyskanych wyników dla Uczelni, społeczeństwa, kultury, gospodarki;
5) harmonogram realizacji projektu;
6) kosztorys wraz z uzasadnieniem planowanych wydatków;
7) opis dorobku naukowego Kierownika projektu z ostatnich 5 lat, w którym uwzględnia się:
a) publikacje naukowe i osiągnięcia artystyczne,
b) zgłoszone patenty i wzory użytkowe,
c) udział w projektach badawczych,
d) aktywność w aplikowaniu o granty zewnętrzne. - Kartę oceny wniosku projektowego obejmującego badania naukowe oraz kartę oceny wniosku obejmującego twórczość artystyczną określają odpowiednio załączniki nr 2 i 3 do niniejszego Regulaminu.
III. Zasady dokumentowania, rozliczania i sprawozdawczości
§ 5
- Projekt jest realizowany zgodnie z zawartą umową i przepisami wewnętrznymi Uczelni.
- Zmiany w umowie dotyczące:
1) warunków realizacji projektu, w tym w szczególności zakresu realizowanych zadań, składu zespołu wykonawców oraz budżetu projektu;
2) okresu realizacji projektu;
wymagają pisemnej zgody Prorektora ds. Nauki i Rozwoju (wzór wniosku o zmianę warunków realizacji projektu określa załącznik nr 5 do Regulaminu). Wniosek w sprawie zmiany powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed planowaną zmianą w odniesieniu do pkt 1) lub upływem terminu zakończenia projektu w odniesieniu do pkt 2), z zastrzeżeniem, że termin ten nie może być dłuższy niż do końca roku następującego po roku rozpoczęcia projektu.
- Kierownik projektu jest zobowiązany do dokumentowania projektu na każdym etapie jego realizacji. Dokumentacja projektu jest przechowywana w jednostce organizacyjnej, w której jest zatrudniony kierownik przez okres 5 lat po zakończeniu projektu i podlega archiwizacji na zasadach określonych w przepisach wewnętrznych. Kierownik projektu jest zobowiązany do okazania dokumentacji projektowej na wezwanie Rektora, Prorektora ds. Nauki i Rozwoju oraz osób upoważnionych.
- W terminie 60 dni od daty zakończenia realizacji projektu Kierownik projektu jest zobowiązany do przedstawienia raportu końcowego z jego realizacji. Raport końcowy powinien zawierać opis merytoryczny realizacji projektu oraz rozliczenie finansowe; do raportu należy dołączyć dane badawcze wytworzone w trakcie realizacji projektu, opublikowane prace naukowe, dokumentację fotograficzną z organizowanych wydarzeń oraz wszelkie materiały i dokumenty, które mogą pomóc w prawidłowej ocenie realizacji projektu (wzór raportu końcowego określa załącznik nr 6 do Regulaminu).
- Raport końcowy jest składany w Dziale Badań Naukowych w formie drukowanej w jednym egzemplarzu oraz w formie elektronicznej, przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl. Dane badawcze oraz dokumentacja załącznikowa są zapisywane na nośniku elektronicznym i składane w Dziale Badań Naukowych wraz z wydrukiem raportu.
- Oceny raportu końcowego dokonuje Komisja Konkursowa w terminie trzech miesięcy od daty jego złożenia. Projekt uznaje się za prawidłowo zrealizowany, jeżeli ocena raportu końcowego jest pozytywna.
- W wypadku oceny negatywnej, projekt jest uznawany za nieprawidłowo zrealizowany.
- Niezłożenie raportu końcowego w terminie, o którym mowa w ust. 4 jest równoznaczne z oceną negatywną, a projekt jest uznawany za nieprawidłowo zrealizowany.
- Decyzję o wykonaniu i rozliczeniu umowy podejmuje Rektor. O decyzji Rektora kierownik projektu jest powiadamiany pisemnie. Rektor może zobowiązać kierownika projektu do pisemnego przedstawienia stanu realizacji projektu na każdym jego etapie (wzór opisu stanu realizacji projektu określa załącznik nr 7 do Regulaminu).
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie realizacji projektu, Rektor może podjąć decyzję o jego zamknięciu.
- Jeżeli projekt otrzymał ocenę negatywną, o której mowa w ust. 7–8, lub stwierdzono nieprawidłowości w trakcie jego realizacji, Rektor może podjąć decyzję o wdrożeniu działań naprawczych w celu pozytywnego zakończenia realizacji projektu, może także zobowiązać kierownika projektu do zwrotu wykorzystanych środków finansowych.
- Zamknięcie projektu z powodu nieprawidłowej realizacji, o której mowa w ust. 7, 8 i 10, uniemożliwia kierownikowi projektu ubieganie się o finansowanie wewnętrznego projektu naukowego przez okres 5 kolejnych lat od daty podjęcia decyzji.
- W sytuacji niewykorzystania środków z przyczyn losowych, finansowanie projektu może zostać zawieszone na czas określony lub anulowane.
§ 6
- Właścicielem środków i praw zakupionych z przyznanego dofinansowania jest Akademia Tarnowska. Kierownik projektu dysponuje zakupioną aparaturą, sprzętem badawczym i licencjami nie dłużej niż do dnia złożenia raportu. Po tym czasie powinny być one przekazane do dyspozycji dziekana właściwego wydziału lub do magazynu.
- Realizacja projektów odbywająca się w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, oznacza, że kwestie dotyczące praw własności intelektualnej są w całości regulowane przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku udziału w projekcie osoby niebędącej pracownikiem Uczelni, kierownik projektu jest zobowiązany do zorganizowania zawarcia z taką osobą umowy dotyczącej przeniesienia autorskich praw majątkowych na rzecz Uczelni.
- Umowa, o której mowa w ust. 3 powinna zostać zawarta w terminie do 14 dni od powstania przedmiotu podlegającego ochronie, nie później jednak niż do końca wyznaczonego umową okresu realizacji projektu.
ZAŁĄCZNIKI:
- Załącznik nr 1: Wniosek o dofinansowanie realizacji wewnętrznego projektu naukowego (PDF 209 KB)
- Załącznik nr 2: Karta oceny wniosku – badania naukowe (PDF 103 KB)
- Załącznik nr 3: Karta oceny wniosku – twórczość artystyczna (PDF 104 KB)
- Załącznik nr 4: Umowa (PDF 125 KB)
- Załącznik nr 5: Wniosek o zmianę warunków realizacji projektu (PDF 157 KB)
- Załącznik nr 6: Raport końcowy (PDF 167 KB)
- Załącznik nr 7: Stan realizacji projektu (PDF 116 KB)