Regulamin dofinansowania wewnętrznych projektów naukowych prowadzonych w Akademii Tarnowskiej – edycja 2026

Regulamin wprowadzony Zarządzeniem nr 133/2025 Rektora Akademii Tarnowskiej z dnia 11 grudnia 2024 roku

I. Zasady ogólne
§ 1

  1. O dofinansowanie wewnętrznych projektów naukowych, obejmujących badania naukowe i twórczość artystyczną, zwanych dalej ‘projektami’, mogą ubiegać się pracownicy Akademii Tarnowskiej zatrudnieni w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, dla których AT jest podstawowym miejscem pracy lub jedynym pracodawcą wchodzącym w skład instytucji tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki i którzy w dniu składania wniosku nie kierują innymi wewnętrznymi projektami naukowymi dofinansowanymi przez AT.
  2. W przypadku, gdy pracownik ubiegający się o dofinansowanie jest zatrudniony na czas określony, termin zakończenia realizacji projektu musi nastąpić nie później niż 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania umowy.
  3. Fundusze przyznawane są na okres jednego roku kalendarzowego i mogą zostać wydatkowane do końca roku, w którym zostały przyznane. Decyzje w sprawie okresu finansowania przekraczającego rok kalendarzowy podejmuje Komisja Konkursowa.
  4. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych).
  5. Łączna kwota przeznaczona na realizację projektów jest corocznie ustalana przez Rektora w drodze zarządzenia, w zależności od możliwości finansowych Uczelni.
  6. Rektor ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie na dany rok w formie zarządzenia, określając terminy jego rozpoczęcia i zakończenia.

§ 2

  1. Środki przyznane na realizację projektów mogą być przeznaczone na:
    1) zakup aparatury;
    2) zakup drobnego sprzętu;
    3) zakup materiałów zużywalnych, niezbędnych do prowadzenia badań;
    4) pokrywanie kosztów usług obcych, jeśli nie będą one mogły zostać zrealizowane w ramach Uczelni;
    5) zakup licencji na oprogramowanie;
    6) pokrycie kosztów wyjazdów terenowych.
  2. Przyznane środki muszą być wydatkowane nie później niż do dnia zakończenia projektu.
  3. Środki przyznane na realizację projektów nie mogą być przeznaczone na wynagrodzenia dla pracowników Uczelni oraz członków zespołu badawczego, w tym również wypłacanych w sposób pośredni na rzecz podmiotów powiązanych.

II. Kryteria przydziału środków

§ 3

  1. Wniosek, którego wzór określa załącznik nr 1 do Regulaminu, należy złożyć w terminie określonym w zarządzeniu Rektora, o którym mowa w § 1 ust. 6:
    1) w formie papierowej – w jednym egzemplarzu w Dziale Badań Naukowych;
    2) w formie elektronicznej (doc, docx, pdf) – przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl;
    z zastrzeżeniem, że obydwie formy powinny być zgodne.
  1. Złożenie wniosku jest warunkowane uzyskaniem pozytywnej opinii dziekana właściwego wydziału.
  2. Wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć do wniosku oświadczenie, o otrzymanym lub planowanym wparciu, w tym finansowym, podmiotu zewnętrznego oraz przedstawić zakres zadań przez niego wspieranych.
  3. Wnioski projektowe ocenia Komisja Konkursowa, w skład której wchodzą: Prorektor ds. Nauki i Rozwoju, Pełnomocnik Rektora ds. Ewaluacji Nauki, trzech przedstawicieli Komisji ds. Działalności Naukowej AT wskazanych przez jej przewodniczącego z zastrzeżeniem, że osoby te nie są członkami Komisji Konkursowej z tytułu pełnionych funkcji.
  4. Członkiem Komisji Konkursowej nie może być wnioskodawca ubiegający się o przyznanie dofinansowania projektu lub będący wykonawcą w projekcie.
  5. Ocena wniosków jest dokonywana w terminie jednego miesiąca od daty zakończenia ich naboru.
  6. Komisja może zdecydować o powołaniu recenzentów spośród pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, celem dodatkowego zaopiniowania wniosków. Powołany recenzent może uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Konkursowej z głosem doradczym.
  7. Decyzje o przyznaniu punktacji zapadają bezwzględną większością głosów.
  8. Komisja opracowuje rekomendacje dotyczące dofinansowania projektów ocenionych najwyżej, aż do wyczerpania środków określonych zgodnie z § 1 ust. 5, z uwzględnieniem limitu określonego w § 1 ust. 4.
  9. Komisja Konkursowa może zaproponować dofinansowanie projektu w kwocie niższej niż wnioskowana.
  10. Decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje Rektor.
  11. O wynikach konkursu wnioskodawcy są powiadamiani pisemnie.
  12. Wnioskodawca, w szczególności w przypadku obniżenia kwoty wnioskowanego dofinansowania, może zrezygnować z realizacji projektu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 12. W takiej sytuacji, Rektor może zdecydować o przyznaniu dofinansowania najlepiej ocenionemu projektowi, który nie otrzymał dofinansowania.
  13. Przyznane środki na realizację projektu mogą zostać wydatkowane zgodnie z zasadami finansowania w Akademii Tarnowskiej.
  14. Wnioskodawca, który otrzymał dofinansowanie jest zobligowany do podpisania umowy, której wzór określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
  15. Informacja o przyznaniu dofinansowania jest ogłaszana na stronie internetowej Działu Badań Naukowych Akademii Tarnowskiej.

§ 4

  1. Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
    1) cel badań;
    2) uzasadnienie celowości podjętych badań;
    3) opis sposobu wykonania badań;
    4) przewidywany wpływ wyników na dziedzinę naukową oraz znaczenie uzyskanych wyników dla Uczelni, społeczeństwa, kultury, gospodarki;
    5) harmonogram realizacji projektu;
    6) kosztorys wraz z uzasadnieniem planowanych wydatków;
    7) opis dorobku naukowego Kierownika projektu z ostatnich 5 lat, w którym uwzględnia się:
    a) publikacje naukowe i osiągnięcia artystyczne,
    b) zgłoszone patenty i wzory użytkowe,
    c) udział w projektach badawczych,
    d) aktywność w aplikowaniu o granty zewnętrzne.
  2. Kartę oceny wniosku projektowego obejmującego badania naukowe oraz kartę oceny wniosku obejmującego twórczość artystyczną określają odpowiednio załączniki nr 2 i 3 do niniejszego Regulaminu.

III. Zasady dokumentowania, rozliczania i sprawozdawczości

§ 5

  1. Projekt jest realizowany zgodnie z zawartą umową i przepisami wewnętrznymi Uczelni.
  2. Zmiany w umowie dotyczące:
    1) warunków realizacji projektu, w tym w szczególności zakresu realizowanych zadań, składu zespołu wykonawców oraz budżetu projektu;
    2) okresu realizacji projektu;
    wymagają pisemnej zgody Prorektora ds. Nauki i Rozwoju (wzór wniosku o zmianę warunków realizacji projektu określa załącznik nr 5 do Regulaminu). Wniosek w sprawie zmiany powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed planowaną zmianą w odniesieniu do pkt 1) lub upływem terminu zakończenia projektu w odniesieniu do pkt 2), z zastrzeżeniem, że termin ten nie może być dłuższy niż do końca roku następującego po roku rozpoczęcia projektu.
  1. Kierownik projektu jest zobowiązany do dokumentowania projektu na każdym etapie jego realizacji. Dokumentacja projektu jest przechowywana w jednostce organizacyjnej, w której jest zatrudniony kierownik przez okres 5 lat po zakończeniu projektu i podlega archiwizacji na zasadach określonych w przepisach wewnętrznych. Kierownik projektu jest zobowiązany do okazania dokumentacji projektowej na wezwanie Rektora, Prorektora ds. Nauki i Rozwoju oraz osób upoważnionych.
  2. W terminie 60 dni od daty zakończenia realizacji projektu Kierownik projektu jest zobowiązany do przedstawienia raportu końcowego z jego realizacji. Raport końcowy powinien zawierać opis merytoryczny realizacji projektu oraz rozliczenie finansowe; do raportu należy dołączyć dane badawcze wytworzone w trakcie realizacji projektu, opublikowane prace naukowe, dokumentację fotograficzną z organizowanych wydarzeń oraz wszelkie materiały i dokumenty, które mogą pomóc w prawidłowej ocenie realizacji projektu (wzór raportu końcowego określa załącznik nr 6 do Regulaminu).
  3. Raport końcowy jest składany w Dziale Badań Naukowych w formie drukowanej w jednym egzemplarzu oraz w formie elektronicznej, przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl. Dane badawcze oraz dokumentacja załącznikowa są zapisywane na nośniku elektronicznym i składane w Dziale Badań Naukowych wraz z wydrukiem raportu.
  4. Oceny raportu końcowego dokonuje Komisja Konkursowa w terminie trzech miesięcy od daty jego złożenia. Projekt uznaje się za prawidłowo zrealizowany, jeżeli ocena raportu końcowego jest pozytywna.
  5. W wypadku oceny negatywnej, projekt jest uznawany za nieprawidłowo zrealizowany.
  6. Niezłożenie raportu końcowego w terminie, o którym mowa w ust. 4 jest równoznaczne z oceną negatywną, a projekt jest uznawany za nieprawidłowo zrealizowany.
  7. Decyzję o wykonaniu i rozliczeniu umowy podejmuje Rektor. O decyzji Rektora kierownik projektu jest powiadamiany pisemnie. Rektor może zobowiązać kierownika projektu do pisemnego przedstawienia stanu realizacji projektu na każdym jego etapie (wzór opisu stanu realizacji projektu określa załącznik nr 7 do Regulaminu).
  8. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie realizacji projektu, Rektor może podjąć decyzję o jego zamknięciu.
  9. Jeżeli projekt otrzymał ocenę negatywną, o której mowa w ust. 7–8, lub stwierdzono nieprawidłowości w trakcie jego realizacji, Rektor może podjąć decyzję o wdrożeniu działań naprawczych w celu pozytywnego zakończenia realizacji projektu, może także zobowiązać kierownika projektu do zwrotu wykorzystanych środków finansowych.
  10. Zamknięcie projektu z powodu nieprawidłowej realizacji, o której mowa w ust. 7, 8 i 10, uniemożliwia kierownikowi projektu ubieganie się o finansowanie wewnętrznego projektu naukowego przez okres 5 kolejnych lat od daty podjęcia decyzji.
  11. W sytuacji niewykorzystania środków z przyczyn losowych, finansowanie projektu może zostać zawieszone na czas określony lub anulowane.

§ 6

  1. Właścicielem środków i praw zakupionych z przyznanego dofinansowania jest Akademia Tarnowska. Kierownik projektu dysponuje zakupioną aparaturą, sprzętem badawczym i licencjami nie dłużej niż do dnia złożenia raportu. Po tym czasie powinny być one przekazane do dyspozycji dziekana właściwego wydziału lub do magazynu.
  2. Realizacja projektów odbywająca się w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, oznacza, że kwestie dotyczące praw własności intelektualnej są w całości regulowane przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  3. W przypadku udziału w projekcie osoby niebędącej pracownikiem Uczelni, kierownik projektu jest zobowiązany do zorganizowania zawarcia z taką osobą umowy dotyczącej przeniesienia autorskich praw majątkowych na rzecz Uczelni.
  4. Umowa, o której mowa w ust. 3 powinna zostać zawarta w terminie do 14 dni od powstania przedmiotu podlegającego ochronie, nie później jednak niż do końca wyznaczonego umową okresu realizacji projektu.

ZAŁĄCZNIKI:

  1. Załącznik nr 1: Wniosek o dofinansowanie realizacji wewnętrznego projektu naukowego (PDF 209 KB)
  2. Załącznik nr 2: Karta oceny wniosku – badania naukowe (PDF 103 KB)
  3. Załącznik nr 3: Karta oceny wniosku – twórczość artystyczna (PDF 104 KB)
  4. Załącznik nr 4: Umowa (PDF 125 KB)
  5. Załącznik nr 5: Wniosek o zmianę warunków realizacji projektu (PDF 157 KB)
  6. Załącznik nr 6: Raport końcowy (PDF 167 KB)
  7. Załącznik nr 7: Stan realizacji projektu (PDF 116 KB)