(Regulamin wprowadzony Zarządzeniem nr 118/2023 Rektora Akademii Tarnowskiej z dnia 10 listopada 2023 r.)
I. Zasady ogólne
§ 1
- O dofinansowanie wewnętrznych projektów naukowych, zwanych dalej ‘projektami’, mogą ubiegać się pracownicy Akademii Tarnowskiej zatrudnieni w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, dla których AT jest podstawowym miejscem pracy i którzy w dniu składania wniosku nie kierują innymi wewnętrznymi projektami naukowymi dofinansowanymi przez AT.
- Fundusze przyznawane są na okres jednego roku kalendarzowego i mogą zostać wydatkowane do końca roku, w którym zostały przyznane. Decyzje w sprawie okresu finansowania przekraczającego rok kalendarzowy podejmuje Komisja Konkursowa.
- Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 20 000 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych).
- Łączna kwota przeznaczona na realizację projektów jest corocznie ustalana przez Rektora w drodze zarządzenia, w zależności od możliwości finansowych Uczelni.
- Rektor ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie na dany rok w formie zarządzenia, określając terminy jego rozpoczęcia i zakończenia.
§ 2
- Środki przyznane na realizację projektów mogą być przeznaczone na:
1) zakup aparatury,
2) zakup drobnego sprzętu,
3) zakup materiałów zużywalnych, niezbędnych do prowadzenia badań,
4) pokrywanie kosztów usług obcych, jeśli nie będą one mogły zostać zrealizowane w ramach Uczelni,
5) zakup licencji na oprogramowanie,
6) pokrycie kosztów związanych z opublikowaniem wyników badań,
7) pokrycie kosztów wyjazdów terenowych.
- Przyznane środki muszą być wydatkowane nie później niż do dnia zakończenia projektu.
II. Kryteria przydziału środków
§ 3
- Wniosek, którego wzór określa załącznik nr 1 do Regulaminu, należy złożyć w terminie określonym w zarządzeniu Rektora, o którym mowa w § 1 ust. 5:
1) w formie papierowej – w jednym egzemplarzu w Dziale Badań Naukowych;
2) w formie elektronicznej (doc, docx, pdf) – przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl
z zastrzeżeniem, że obydwie formy powinny być zgodne.
- Złożenie wniosku jest warunkowane uzyskaniem pozytywnej opinii dziekana właściwego wydziału.
- Środki finansowe na realizację projektu są przyznawane na okres wskazany przez Komisję Konkursową, licząc od dnia zawarcia umowy o realizację projektu badawczego.
- Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć do wniosku oświadczenie, że zadanie badawcze wskazane we wniosku, nie jest finansowane z innych źródeł, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje Komisja Konkursowa w składzie: Rektor, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju, Pełnomocnik Rektora ds. Badań Naukowych, po przeprowadzeniu oceny wniosków. Komisja może zdecydować o powołaniu recenzentów spośród pracowników badawczo-dydaktycznych lub dydaktycznych, celem dodatkowego zaopiniowania wniosku. Powołany recenzent może uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Konkursowej z głosem doradczym.
- Komisja Konkursowa dokonuje oceny merytorycznej i finansowej wniosków w terminie jednego miesiąca od daty zakończenia ich naboru.
- Decyzje o przyznaniu punktacji zapadają bezwzględną większością głosów.
- Dofinansowania udziela się wnioskom ocenionym najwyżej, aż do wyczerpania środków, określonych zgodnie z § 1 ust. 4, z uwzględnieniem limitu określonego w § 1 ust. 3.
- Komisja Konkursowa może przyznać dofinansowanie w kwocie niższej niż wnioskowana.
- Komisja Konkursowa może zdecydować o odmowie przyznania dofinansowania wnioskom od danego miejsca listy rankingowej, nawet w przypadku gdy będzie wiązać się to z nierozdysponowaniem całości środków określonych zgodnie z § 1 ust. 4.
- Z posiedzenia Komisji Konkursowej zostaje sporządzony protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji.
- Członkiem Komisji Konkursowej nie może być wnioskodawca ubiegający się o przyznanie dofinansowania projektu lub będący wykonawcą w tym projekcie.
- O przyznaniu środków na realizację projektu wnioskodawcy zostaną powiadomieni pisemnie.
- Wnioskodawca, w szczególności w przypadku obniżenia kwoty wnioskowanego dofinansowania, może zrezygnować z realizacji projektu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 13. W takiej sytuacji, Komisja Konkursowa może zdecydować o przyznaniu dofinansowania najlepiej ocenionemu projektowi, który nie otrzymał dofinansowania.
- Przyznane środki na realizację projektu mogą zostać wydatkowane zgodnie z zasadami finansowania w Akademii Tarnowskiej.
- Wnioskodawca, który otrzymał dofinansowanie jest zobligowany do podpisania umowy, której wzór określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
- Informacja o przyznaniu dofinansowania jest ogłaszana na stronie internetowej Działu Badań Naukowych Akademii Tarnowskiej.
§ 4
- Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
1) cel badań;
2) uzasadnienie celowości podjętych badań;
3) opis sposobu wykonania badań;
4) przewidywany wpływ wyników na dziedzinę naukową oraz znaczenie uzyskanych wyników dla Uczelni, przemysłu, gospodarki, nauki;
5) harmonogram realizacji projektu;
6) kosztorys wraz z uzasadnieniem planowanych wydatków;
7) opis dorobku naukowego Kierownika projektu z ostatnich 5 lat, w którym uwzględnia się:
a) publikacje naukowe,
b) zgłoszenia patentowe i wzory użytkowe,
c) udział w projektach badawczych,
d) udział w konferencjach naukowych,
e) staże zagraniczne z podaniem miejsca i terminu pobytu. - Szczegółowe zasady oceny wniosków określa załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu.
- Zmiana okresu realizacji projektu, o którym mowa w § 3 ust. 3, oraz określonych we wniosku warunków realizacji projektu w tym w szczególności zakresu realizowanych zadań, składu zespołu wykonawców oraz budżetu projektu wymaga pisemnej zgody Rektora (wzór wniosków określają odpowiednio załączniki 5 i 6 do niniejszego Regulaminu). Wniosek w sprawie zmiany określonych we wniosku warunków realizacji projektu powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed planowaną zmianą. Wniosek w zakresie zamiany okresu realizacji projektu musi być złożony na 30 dni przed jego upływem.
III. Zasady rozliczania i sprawozdawczości
§ 5
- W terminie 60 dni od daty zakończenia realizacji projektu Kierownik projektu jest zobowiązany do przedstawienia raportu końcowego z jego realizacji. Raport końcowy powinien zawierać opis merytoryczny realizacji projektu oraz rozliczenie finansowe; do raportu należy dołączyć dane badawcze wytworzone w trakcie realizacji projektu (wzór raportu określa załącznik nr 7 do niniejszego Regulaminu).
- Raport końcowy jest składany w Dziale Badań Naukowych w formie drukowanej w jednym egzemplarzu oraz w formie elektronicznej, przesłanej na adres: dbn@atar.edu.pl. Dane badawcze stanowiące załącznik do raportu końcowego należy zapisać na nośniku elektronicznym i złożyć w Dziale Badań Naukowych wraz z wydrukiem raportu.
- Oceny raportu końcowego dokonuje Komisja Konkursowa w terminie trzech miesięcy od daty złożenia i o wyniku oceny powiadamia Kierownika projektu.
- Projekt uznaje się za prawidłowo zrealizowany, jeżeli ocena raportu końcowego jest pozytywna.
- W wypadku oceny negatywnej, projekt jest uznawany za nieprawidłowo zrealizowany.
- Rektor może zobowiązać Kierownika projektu do pisemnego przedstawienia stanu realizacji projektu na każdym jego etapie (wzór opisu stanu realizacji projektu określa załącznik nr 8 do Regulaminu).
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie realizacji projektu, Rektor może podjąć decyzję o jego zamknięciu.
- Jeżeli projekt otrzymał ocenę negatywną, o której mowa w ust. 5, lub stwierdzono nieprawidłowości w trakcie jego realizacji Rektor może podjąć decyzję o wdrożeniu działań naprawczych w celu pozytywnego zakończenia realizacji projektu, może także zobowiązać Kierownika projektu do zwrotu wykorzystanych środków finansowych.
- Zamknięcie projektu z powodu nieprawidłowej realizacji, o której mowa w ust. 5 i 7, uniemożliwia Kierownikowi projektu ubieganie się o finansowanie wewnętrznego projektu naukowego przez okres 5 kolejnych lat od daty podjęcia decyzji.
- W sytuacji niewykorzystania środków z przyczyn losowych, finansowanie projektu może zostać zawieszone na czas określony lub anulowane.
§ 6
- Właścicielem środków i praw zakupionych z przyznanego dofinansowania jest Akademia Tarnowska.
- Realizacja projektów odbywa się w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych, co oznacza, że kwestie dotyczące praw własności intelektualnej są w całości regulowane przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
Załączniki:
- Załącznik nr 1 – Wniosek (DOCX 17 KB; PDF 360 KB)
- Załącznik nr 2 – Oświadczenie (DOCX 13 KB; PDF 180 KB)
- Załącznik nr 3 – Umowa (DOCX 18 KB; PDF 270 KB)
- Załącznik nr 4 – Zasady oceny wniosków (DOCX 17 KB; PDF 216 KB)
- Załącznik nr 5 – Wniosek o zmianę terminu realizacji projektu (DOCX 23 KB; PDF 280 KB)
- Załącznik nr 6 – Wniosek o zmianę warunków realizacji projektu (DOCX 26 KB; PDF 360 KB)
- Załącznik nr 7 – Raport końcowy (DOCX 26 KB; PDF 300 KB)
- Załącznik nr 8 – Stan-realizacji projektu (DOCX 19 KB; PDF 266 KB)