Nowoczesne technologie w diagnozie logopedycznej

Kinga Kusiak-Witek

25 listopada 2025 r. w Auli im. Jana Szczepanika Akademii Tarnowskiej odbyła się konferencja „Innowacyjne rozwiązania w diagnozie logopedycznej – zastosowanie systemu INIA do oceny artykulacji głosek”, zorganizowana przez Akademię Tarnowską we współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli  (Ośrodkiem w Tarnowie).

Wydarzenie zgromadziło logopedów, nauczycieli, lekarzy, terapeutów i studentów z wielu instytucji, którzy na co dzień kształtują rozwój dzieci i młodzieży. To oni najbardziej odczują społeczny wpływ systemu INIA – narzędzia, które może znacząco skrócić oraz ujednolicić diagnozę artykulacji głosek, ułatwić pracę specjalistów i podnieść dostępność nowoczesnych technik w terapii wymowy. Urządzenie jest efektem wieloletniej współpracy naukowców Akademii Tarnowskiej i Uniwersytetu Warszawskiego.

Podczas konferencji wyniki badań zaprezentowali zarówno naukowcy z Akademii Tarnowskiej reprezentujący dyscyplinę automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne, jak i uznani specjaliści z zakresu logopedii oraz językoznawstwa. To interdyscyplinarne spojrzenie pokazało, jak zaawansowane przetwarzanie sygnałów, elektronika i inżynieria dźwięku mogą bezpośrednio odpowiadać na potrzeby społeczne oraz wpływać na jakość diagnozy logopedycznej.

Podczas konferencji wysłuchaliśmy wykładów  dr Magdaleny Peterek: Norma artykulacyjna jako istotny element kompetencji społecznych człowieka, dr hab. Anity Lorenc, prof. UW: Biologiczne podstawy artykulacji. Badanie z wykorzystaniem obiektywnych technik instrumentalnych, dra inż. Daniela Króla, prof. AT z Katedra Informatyki Akademii Tarnowskiej wyjaśniającego zagadnienie wykorzystania analizatora rozkładu pola akustycznego INIA do nieinwazyjnego wykrywania lateralności i nosowości w wymowie normatywnej i zaburzonej oraz dra Grzegorz Nawrockiego i dra inż. Roberta Wielgata, którzy przedstawili analizę cech akustycznych nowego wariantu polskiego ‘ś’

Ogromne podziękowania kierujemy do partnerów wydarzenia oraz studentów Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów PAIDEIA i AMPER – Koło Naukowe Elektroników za wsparcie organizacyjne.
Pełny raport pokonferencyjny ukaże się wkrótce w czasopiśmie „Science, Technology and Innovation”.

Za udział w konferencji dziękujemy przedstawicielom instytucji, które tworzą środowisko troszczące się o rozwój mowy i komunikacji  u najmłodszych. Instytucje, których przedstawiciele wzięli udział w konferencji:

  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • MILAlogo Agnieszka Madejska
  • LogoSiła Centrum Terapii
  • Ośrodek Logopedyczny Gnoseo
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
  • Przedszkole Publiczne nr 15 w Tarnowie
  • Przedszkole Montessori
  • Przedszkole Publiczne nr 24 w Tarnowie
  • Przedszkole Publiczne nr 34 w Tarnowie
  • Przedszkole Publiczne nr 35 z Oddziałem Integracyjnym w Tarnowie
  • Przedszkole Pałacyk Malucha
  • Przedszkole Publiczne Wierzchosławice
  • Przedszkole Publiczne nr 26 w Tarnowie
  • Przedszkole Miejskie nr 9 w ZSM nr 3 Jasło
  • Przedszkole Publiczne nr 1 w Zakliczynie
  • Przedszkole Publiczne nr 13 w Tarnowie
  • Przedszkole Publiczne Nr 3 w Tarnowie
  • Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Ostrowie
  • Szkoła Podstawowa Nr 9 w Tarnowie
  • Szkoła Podstawowa nr 10 im. Romana 'Sybiraka’ Sanguszki w Tarnowie
  • Szkoła Podstawowa w Starej Jastrzabce
  • Szkoła Podstawowa nr 2 w Jaśle
  • ZSP w Rzuchowej
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Uściu Solnym
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Przemykowskiej
  • Zespół Szkół Usługowych i Spożywczych w Jaśle
  • Przedszkole Publiczne im. Wł. Majak w Pleśnej
  • Przedszkole Terapeutyczne „Radość” im. St. Fiołka w Dębicy